
Varför är Labubu så populär?
Share
Varför är Labubu så populär?
Labubu har blivit en global ikon. Den ser kanske udda ut vid första ögonkastet, men just den unika looken är en stor del av hypen. Med sina spetsiga öron, tandiga leende och luriga ögon ser Labubu ut som något mellan en kanin och ett troll – men det är precis det som gör den minnesvärd.
Bakgrunden
Labubu skapades av den Hongkong-födde konstnären Kasing Lung, som växte upp i Nederländerna och inspirerades av nordisk mytologi. Figuren dök först upp i bokserien The Monsters 2015. Fyra år senare började samarbetet med Pop Mart, och därifrån exploderade allt.
Blind box & rarity
Labubu säljs ofta i så kallade blind boxes – du vet inte vilken du får förrän du öppnar. Men det finns alltid en ”secret” figur, ofta i annorlunda färg eller pose, med extremt låg chans att få. Just det gör samlandet beroendeframkallande.
Kändisar & hype
Labubu har synts på väskor hos artister som Lisa från BLACKPINK, Rihanna och Dua Lipa. Den fungerar lika mycket som modeaccessoar som samlarleksak. Kombinationen av cuteness, limited drops och street cred gör att efterfrågan bara växer.
En mix av nostalgi och status
För vissa är det nostalgi. För andra är det flex. Vissa älskar att samla hela serier. Andra letar bara efter en specifik version som “matchar outfiten”. Labubu har lyckats fånga båda världarna – lekfullhet och hype.
Sammanfattningsvis: Labubu är mer än en figur – det är en känsla. Och just därför vill alla ha en.